I Fisksätra kyrka i Nacka är det tänkt att muslimer, protestantiska kristna och katolska kristna kan fira gudstjänst i egna gudstjänstlokaler, men i samma hus, Guds hus.
– Arbetet går framåt, just nu renoverar vi det som är tänkt att vara vårt kapell, säger Andrzej Konpka, kyrkoherde i S:t Konrads katolska församling.
Projektet startade 2008 i och med att muslimerna, katolikerna och de svenskkyrkliga tillsammans med Stockholms stadsmission, öppnade Källan råd- och stödcenter. Centret driver föräldragrupper, språkträning och enskilda samtal. Ur denna samverkan mellan religionerna kom idén till att skapa en naturlig mötesplats för muslimer och kristna i Fisksätra. Det blev uppstarten till Guds hus, där muslimer och kristna kan leva sida vid sida.
Tanken är att bygga om Fisksätra kyrka så att det passar alla tre religionerna. Muslimerna planerar också att bygga en moské i anslutning till kyrkan.
Kör igång 2013
Byggstart för moskén planeras till 2013 och då planeras också Guds hus att öppna på riktigt.
– Halva Guds hus, alltså kyrkan, är redan klar. Det är moskédelen som inte är klar. Vi kan inte komma igång med insamlng av pengar till den förrän vi har fått bygglov från kommunen. Vi tror att vi är klara med moskédelen sommaren 2013, säger Awad Olwan, imam för muslimerna i Fisksätra.
Samtidigt som planerna för Guds hus är i full gång, utvecklar man också det sociala arbetet.
– När det gäller Källan råd- och stödcenter så arbetar de med att expandera detta arbete. Vi har också med de andra samfunden börjat med ett ungdomsarbete, säger Henrik Larsson, projektledare för Guds hus-projektet och präst i Fisksätra svenskkyrkliga församling.
Ungdomsarbetet kommer att pågå under två års tid. En redaktionsgrupp av ungdomar har startats som arbetar med att sprida information om projektet och om religionsdialog. Henrik Larsson beskriver ungdomsarbetet som en svår balansgång.
– Ungdomar rör på sig hela tiden så det är svårt att veta vilka eller hur många som kommer dit i framtiden och det finns också en syn på relgionsdialog att det innebär att religionerna kommer att blandas och det är inte vår mening, vi vill leva sida vid sida, säger han.
Guds hus-projektet har fått mycket stöd. Men en del röster har varit negativa.
– Ju närmare och ju mer konkret Guds hus blir desto mer röster väcks. Det blir livligare diskussioner ju närmare man kommer. Det måste man förstå. Ett sådant här projekt tar tid och det viktiga är att vi gör detta tillsammans, säger Henrik Larsson.
Också muslimerna har upplevt negativ kritik. En kritik som gjort att vissa muslimer redan nu bojkottar den nuvarande moskén.
– Våra möjligheter att påverka dem har visat sig vara yttest blygsamma beroende på att de kommer från samma kulturella bakgrund, vi kan helt enkelt inte kommunicera med dem. Våra studier visar att alla som kommer från homogena miljöer har svårt att acceptera själva grundkonceptet. I övrigt tror vi att en klar majoritet bland muslimerna i Fisksätra stöder projektet, säger Awad Olwan.
Trots att åsikterna går isär om projektet har alla inblandade lärt sig mycket nyttigt som är av värde i framtiden då Guds hus blir verklighet.
– Vi har lärt oss att de största och värsta motsättningarna inte finns mellan religionerna utan i religionerna själva. Samt att de flesta troende inte älskar Gud utan deras egen uppfattning om Gud, säger Awas Olwan.
Henrik Larsson har också lärt sig mycket.
– Framför allt har vi lärt oss att ha respekt för oliktänkande. Det är klart att små minoriteter som katoliker och muslimer är rädda för vad som kommer hända med dem i ett dialogmöte, det måste man respektera, säger han.
Kristoffer Moldéus
Jaha,
Nu har dårskapen slagit i taket och det finna inga gränser för hur dumt Sverige och dess kristna kyrka kan agera.
Låt oss se vem som kan slå detta fullständiga men kanske inte oslagbara rekord i självspäkelse utförd av den skattefinansierade svenska kyrkan.
Gud hus-projektet är bland det mest spännande religiondialogprojekt som pågår i vår tid. Jag önskar att fler församlingar än Nacka församling kunde göra något liknande.
För övrigt är Svenska kyrkan inte skattefinansierad utan bygger på medlemsavgifter.
Herre, förbarma dig!
Eftersom man föds in i ett medlemskap i Svenska Kyrkan och måste aktivt avsäga sig detta medlemskap är det bara att likställa ”medlemsavgiften” med en skatt. Så enkelt är det.
Men, och i detta har Helle Klein rätt, man kan och faktiskt bör regera mot svenska kyrkan med att gå ut ur densamma när de numera mest anställer imamer och bygger moskeer och därigenom aktivt verkar för Islams utbredning i Sverige.
Gissar att massor av människor kommer att göra detta när de inser var deras kyrkskatt går, och ser fram mot att massmedia mer börjar informera alla i samhället om denna diskurs i svenska kyrkan.
Svenska kyrkan skall driva aktiv kristendom och inte vara en politisk plattform för diverse experiment i blandreligion, Och så enkelt var det!
Muslimerna och Islam klarar sig utmärkt på egen hand och vill nog helt säkert göra detta också.
Dax för Svenska kyrkan att ”upptäcka” en Gud som är ofantligt mycket större än utrymmet mellan dess (kyrkans) fyra väggar.
Guds hus-projektet låter som ett steg i rätt riktning.
”…de flesta troende älskar inte Gud utan deras egen uppfattning om Gud…”
Så sant. Herre, förbarma dig!
”Medlemsavgiften” till svenska kyrkan föds man in i och måste aktivt avsäga sig det medlemsskapet. Det kallades till och med kyrkoskatt, och även om man går ur blir inte hela beloppet borttaget, det kvarstår en del.
Alltså, det blir per definition en skatt. Och den skall inte svenska kyrkan använda till att bygga moskeer eller finansiera spridning av islam, det är ju så självklart att Helle Kelin borde inse detta, om det nu inte finns en dold agenda i hennes engagemang för islam.
Til Citadell: Nej man föds inte in i Svenska kyrkan. Kyrkan skiljdes från staten år 2000 och numera är det dopet som är medlemsgrundande. Sen hjälper staten till att ta in medlemsavgiften åt kyrkan liksom åt andra samfund. Det är ingen skatt. Du får läsa på bättre.
Präst Klein,
Semantik, semantik.
Eftersom dopet är tillordnat av föräldrarna så blir man ju medlem vara sig man vill eller ej. Detta är tradition och inte speciellt baserat på gudstro – men sådan är svensken, åtminstone ännu.
Och, om alla går ur svenska kysrkan – hur blir det då med ”kyrkoskatten” , visst drar kyrkan in stora belopp i alla fall.
Men se det gör inget, bara man inte bygger moskeer och anställer imamer för dessa pengar – det är som jag ser det bedrägeri mot de som betalar till SVENSKA KYRKAN.
Låt muslimerna och deras finansiärer i Saudi eller vad det nu kan vara bygga sina egna moskeer så tar vi hand om våra gamla istället – en bättre och mer gudsfruktig handling.
Citadell,
föräldrarna har faktiskt vårdnaden om barnet under uppväxten. Att skriva in barnet i den egna trostraditionen innebär inte att barnet gör några ekonomiska förluster. Det står sedan barnet som individ fritt att utträda.
Om ALLA valde att gå ur SvK, då vore det så klart en tråkig utveckling. Men ingen vill väl att det ska innebära att SvK ska börja behandla folk som kunder att fjäska för och stryka medhårs? Det skulle ju bädda för kommersialisering av det kristna budskapet.
Kallet som kyrka måste vara att leva i Kristi efterföljd, att manifestera denna tro i den levande samtiden. Islam är en växande religion i Sverige och vi kommer att få lov att leva sida vid sida. Med tusen års religionshistoria att lära av, så kan vi se skräckexempel där religioner gått i krig med varandra, och å andra sidan mycket upplyftande exempel av fredlig samvaro och utbyte. Vi kan inte välja bort eller ändra Sveriges demografiska sammansättning – Islam är en omistlig del av Sverige. Vad vi däremot kan, och behöver göra, är att formulera en konstruktiv linje som ska kunna bära oss in i framtiden med de bästa av alla förutsättningar för fred och välstånd.
Om vi ska lära oss något av historien så är det att inse, att vi inte är det minsta bättre eller godare som människor än dem som vandrade här innan oss. Deras misstag kan alltför enkelt bli våra egna. Jag menar att fredlig samexistens är det enda som är värt att sikta mot och bygga på. Det innebär att vårda och hjälpa varandra – bland annat genom att skydda allas rätt att tro och möjligheter att utöva sin tro. Det är en investering som våra barn kommer att tacka oss för.
Hejsan Mattias,
Jo, må så vara, Men det är galet och kan inte bortförklaras att svenska kyrkan skall bygga islamska moskeer för skatte, eller om ni så vill , medlemsavgifter. Undvik inte den frågan, det är det saken gäller.
Vad tror du uppriktigt skulle bli svaret från kyrkans medllemmar vid en omröstning enkelt och klart;
” Skall svenska kyrkan kyrkan genom medlemsavgifter hjälpa till att bygga muslimska moskeer?!
Både du och Helle Klein vet svaret! från den stora massan.
Jag förstår precis hur du tänker, Citadell. Det är inte någon ovanlig uppfattning. Vad gäller just vad det svenska folket tycker så ska det självklart finnas en levande diskussion om vad kyrkans pengar går till. Jag menar inte heller att kyrkans pengar primärt ska gå till att bygga moskéer. Givetvis inte. Men nu rör det sig ändå om ETT projekt, inte hundra.
Jag är inte benhård på att alla kyrkopengar alltid ska användas till saker som endast och direkt gagnar SvK, utan menar att projekt av den här typen kan och bör ses som investeringar idag som kan betala sig i framtiden, i form av ett öppnare samhälle och bättre dialog. Kanske är det naivt? Men så är jag också en förespråkare av den ”mjuka” vägen. Om Sveriges befolkning skulle föredra en ”hård” väg för att hantera våra kusiner i tron, så kommer jag att bestrida befolkningens vilja i den frågan, i de fredliga principernas namn, och med ”Argumentum ad populum”-invändningen i bakhuvudet. De många har inte rätt bara för att de är många.
Jag har för övrigt inte örnkoll på vem som betalar vad i Guds hus-projektet, men jag har åtminstone för mig att det är samfinansierat med andra samfund. Om någon kan fylla i så vore det värdefullt. Ingen mening med att komma och påstå saker som saknar täckning!
Mattias,
Demokrati tror vi nog alla på?
Vi röstar och därför styr Reinfeldt på gott och ont. Han och hans samarbetspartners fick flest röster därför bestämmer högern. Därför har ”många” rätt i en demokrati – det är liksom det som är vitsen.
Man kan rösta emot men inget mer, och det gör vi nog lite till mans.
Så varför inte dra till med en kyrklig medlemsomröstning av detta projekt med att Svenska Kyrkan bygger Moskeer och i någon ordning bekostar spektaklet.
Jag kommer till 100 % att rätta mig efter utfallet av en sådan folkomröstning, sedan kommer vi nog inte längra här och jag tackar för denna understundom intressant debatt.
Gud Hus är ett fantastiskt och unikt projekt i världen skulle jag vilja påstå. Ett slags andligt-kollektiv kan man kanske kalla det 🙂 Alla har sina egna lokaler men möjligheten att knacka på för en kopp kaffe är alltid där och nära.
Om inte det är en vacker sak är man blind!
Efter mycket funderande har jag kommit fram till att sådana här initiativ är plattformen för något stort och bra.
Om flera samfund/religioner kan samsas i samma byggnad – med egna gudstjänstlokaler och egna gudstjänster – så kan vi nå längre i mötet med människor. Och på så sätt göra Guds vilja och sprida evangelium.
Jag ser av tidigare inlägg att alla inte läst det ursprungliga inlägget. Det är inte SvK som finansierar bygget av t ex moskén – den finansieras av muslimerna själva genom bl a insamlingar.
Jag vet att liknande tankar varit på gång i Täby.
Om man nu har detta underbara glädjebudskap att Gud lät Jesus dö på korset för att ge oss nåd och förlåtelse för våra synder och därmed evigt evigt liv. Borde man inte gå ut med detta med självförtroende och frimodighet istället för att krypa och kräla och be om ursäkt för sig själv ?
Jag ser inte Helle Klein om en präst, mer som en kändiswannabe som ej kan sin bibel.
Den som kan sinn bibel bygger ej skändliga kyrkor tillsammans med Islam.
Synd att debatten här kommit att handla om enskilda kommentatorers känslor inför Svenska Kyrkan. Själv tycker jag – som aktiv och deltagande medlem i Svenska Kyrkan och andra kristna gemenskaper – att initiativet är underbart. Jag har själv länge varit nyfiken på både muslimer och andra ickekristna religiösa. Vi har nog mycket att lära av varandra, och en levande tro kräver dialog med andra.
Till Ulf Ohlsson: Jag känner inte dig. Du känner inte mig. Ändå uttalar du dig om mig som person. Inte imponerande.
Till Isak Gerson: Tack för din positiva och i genuin mening kristna hållning gentemot andra. Visst har vi mycket att lära av varandra.
Denna nedlåtande hatiska attack mot ett fredsinitiativ och en längtan till gemenskap och förståelse!
Det är mod och kärlekshandlingar som till exempel ”Guds hus” som ger mig hopp om kyrkan, Gud, framtiden och mänskligheten.
Vad är man som motståndare till detta projekt rädd för?
Jag tycker ”Guds hus” är en strålande idé för att närma folk från olika religioner till varandra, vi behöver fler sådana initiativ!
Till ”Citadell”: om föräldrarna inte är medlemmar i Svenska kyrkan blir inte barnen med heller, om man inte döper dem, vilket ju inte är troligt i sammanhanget.
Citadell: Nacka församling står inte för de kostnader som har med moskébygget att göra. Den finansieras av Muslimernas förening i Nacka. Kyrkoavgiften från Svenska kyrkans medlemmar i Nacka bekostar Nacka församlings verksamhet, ingenting annat.
/Helena Jergander, informatör i Nacka församling