Kyrkans tidnings chefredaktör meddelar i en kommentar på nätet att han numera ser mig och Seglora smedja som konkurrenter och att jag därmed inte längre kan vara kolumnist i hans tidning.

Jag hade möjligen förväntat mig ett telefonsamtal av chefredaktören då han bestämmer sig för att sparka mig. I stället får jag i efterhand ett mejl där han skriver ungefär detsamma som i sin nätkommentar. Dock med en intressant skillnad – i mejlet refererar han till Smedjans granskning av debatten och debattörerna i den sk. Identitetsdebatten som pågått  i Kyrkans tidning som skäl.

Att Seglora smedjas nätsajt, som i det närmaste drivs ideellt då vi varken har någon arvoderad redaktion eller resurser att betala fasta krönikörer, nu plötsligt framställs som en väldig konkurrent till Kyrkans tidning är smickrande men knappast med verkligheten överensstämmande.

Anders Ahlberg beskriver Seglora smedja som en ”offensiv aktör med kyrklig finansiering”. Med tanke på Kyrkans tidnings och Berlings Press AB:s väldiga resurser med Svenska kyrkan som huvudägare blir det direkt patetiskt att jämföra med Seglora smedja som får 150.000 kr i organisationsbidrag av Stockholms stift och inget stöd alls till vår nättidning.

Seglora smedjas nättidning har funnits i tre år och Ahlberg var fullt medveten om mitt engagemang för Smedjan när han kontrakterade mig för att skriva kolumner. Jag blev som ny kolumnist presenterad i Kyrkans tidning som ”chefredaktör för nättidningen seglorasmedja.se”.

Var och en förstår att skälet att tysta min röst i Kyrkans tidning är något annat än att seglorasmedja.se plötsligt skulle ha blivit en så stor konkurrent. (Läs exempelvis här och här och här)

En sak är säker: kyrkdebatten skulle må bra av större mediemångfald.
Seglorasmedja.se bidrar gärna till detta.

Helle Klein

UPPDATERING: Chefredaktör Anders Ahlberg skriver i ett nytt mejl att han hade mejlat mig först och sen publicerat sin kommentar på nätet. Jag fick inte mejlet förrän efter jag läst på nätet men mejl kan ju snurra omkring i cyberrymden en tid innan de når fram. Hade Ahlberg varit mån om att nå mig innan han publicerade sitt beslut kunde han ha ringt eller sms:at.

Här skriver Medievärlden om det inträffade. Och här Dagens Media.