Föreningen MRO (Människorätt för ofödda) har nu börjat köra omkring en lastbil som exponerar grovt explicita bilder på aborterade foster, i Stockholms innerstad. Reaktionerna har hittills varit svala för tilltaget, som påminner om organisationens kampanj i Almedalen. Även då använde man sig av grafiskt material på aborterade foster för att väcka reaktioner.

Det är ett smaklöst tilltag som försvaras med argument om att ”säga sanningen” till varje pris. Inställningen från MRO:s sida tycks vara att den så kallade sanningen legitimerar vilka retoriska grepp som helst.

Det är snett tänkt om man från MRO:s sida tror att människor tar illa vid sig av dessa bilder för att de någonstans inombords skulle förstå att det är ”fel” med abort. Få av oss har psykologisk beredskap att stöta på blodiga bilder i det offentliga rummet. Barn har det definitivt inte. MRO hade kunnat tapetsera sin bil med bilder på livräddande hjärttransplantationer och hade då bemötts med samma äckel.

Abortmotståndarnas argument har gått på tomgång i flera år i svensk debatt. Att man nu vädrar morgonluft handlar inte om att man har hittat nya argument, utan om att man har blivit fräckare i marknadsföringen av sina idéer och inför strategier som annars är vanliga bland mer extrema abortmotståndare i USA.

Seglora smedja välkomnar inte en polarisering av abortdebatten. Slagord och affischer får inte ersätta argument och samtal. Flera varnande exempel från USA tjänar som påminnelser om hur det framtida abortklimatet i Sverige kan se ut om svenska abortmotståndare fortsätter längs den väg de nu har slagit in på.

SEGLORA SMEDJA