Magnus Sundell arbetar på bokförlaget Cordia och är en av Seglora smedjas krönikörer. Läs fler texter av Magnus Sundell här.

Magnus SundellDet finns mycket att säga om att som jag växa upp i frikyrkan på 60- och 70-talet. Både positivt och negativt. Som så många andra uppväxter i samhälleliga subkulturer så har det lett till mycket reflektion och bearbetning.

Det är en bearbetning som för några lett till att man lämnat frikyrkan, kanske även den kristna tron – och för andra till att man stannat kvar, men med en (förhoppningsvis) mera genomtänkt och personlig hållning. Eller till att man behållit tron, men funnit andra sammanhang där den får uttryckas och utvecklas.

Tyvärr finns det alltför många, som från ett första avståndstagande fastnar i ett ”anti”; i att de är ”emot” frikyrkan och den tro och moral som förkunnas där. Det blir en viktig del av deras identitet att ”jag är inte en sån”.

Jag har alltid tyckt att en sådan hållning är lite tragisk. Jag har lust att milt skaka om dem med uppmaningen: ”Släpp och gå vidare!” För att sedan fråga: ”Så vem är du då? Vad tycker och tror du? Vad är du för? Vad bygger du din livshållning på?”

Men det finns ganska många som tycks bygga sin livshållning på vad de är emot, och inte på vad de är för. I politiken ser vi det ofta. Tydligast hos olika missnöjespartier – som Sverigedemokraterna, vars huvudfråga är att de är emot invandringen. Vad de är för är betydligt mera oklart.

Ibland när jag läser debattinlägg från Humanisterna eller de så kallade nyateisterna får jag lite av samma känsla. Deras huvudärende tycks vara att de är motståndare till religion, snarare än att de står för en egen övertygelse och livshållning. (Vilket i förlängningen i så fall skulle innebära att om det inte fanns religioner så fanns inte deras livshållning heller.) Därför välkomnar jag deras nya kampanj ”Gud finns nog inte”, där ”nog” tycks peka på en ny ödmjukhet, en vilja till samtal. För det där ”noget” visar att deras ateism också är en sorts tro.

Men allra vanligast är nog att det är religiösa människor, inte ateister, som uppfattas vara mer emot än för, och att religioner uppfattas mer som ett motstånd mot olika saker än som ett bejakande av något. I alla fall om man ska döma av hur det ser ut i offentligheten, samhällsdebatten och media.

Det finns en allmänt spridd schablonbild av kristna som förbudsivrare, moralister och motståndare till allt möjligt. Och ska man döma av insändar- och debattsidor tycks det tyvärr ligga en hel del i det…

Detta kan minst sagt leda till pedagogiska problem när vi sedan ska försöka förklara att evangelium betyder ”det glada budskapet”, och att Jesus beskriver tron som att dricka av levande vatten, som att bli befriad och att bli försonad med hela tillvaron.

Det är ett klassiskt mänskligt beteende att definiera sig själv utifrån vad man inte är och vad man inte tycker. Och det är allmänt känt att det snabbaste sättet att stärka samhörigheten och identiteten i en grupp är att definiera yttre fiender. Men det kan aldrig vara den bästa eller den mest konstruktiva vägen.

Den norske teologen Notto R Thelle berättar i sin bok Vem kan stoppa vinden om ett möte med en fiskare i Nordnorge som undrar vilken religion japanerna egentligen har. (Thelle arbetade under många år i Japan.) När Thelle berättar att de flesta är buddhister, undrar fiskaren om det kanske är ungefär samma sak som baptister eller metodister? Men när Thelle förklarar att det inte handlar om kristendom utan en annan religion, utbrister den gamle mannen:

”Javisst ja, så då är ni emot dem!”

En inte så konstig reaktion. Ofta har vi gjort dem som bekänner sig till en annan tro än vi själva till motståndare, några som hotar vår egen tro – och som måste besegras. Därigenom har vi skapat en distanserad relation ur vilken inga fruktbara samtal kan födas – när vår utgångspunkt istället borde vara det gemensamma. För, som Thelle skriver i sin kommentar till berättelsen, ”även om det är mycket som skiljer kristendomen från buddhismen och andra religioner är vi som människor främst medståndare. Vi hör samman i försöket att finna en mening i en kaotisk värld.”

Ja, vi är medståndare. Medvandrare. På den väg som ingen av oss vet riktigt vart den leder, men där vi alla behöver lyssna och lära av varandra för att hitta framåt. För att ännu en gång citera Notto R Thelle:

”Den som vandrar finner vänner. De delar med sig av sina kunskaper och öppnar för nya utblickar. Världen blir större. Och samtidigt får man perspektiv på sin egen värld. Okända höjder och djup bli synliga. Vandringen in i en annan tro leder samtidigt in i vår egen.”

 Magnus Sundell